Bilgisayar Destekli Eğitim

336639_mutlu-bilgisayar-beyaz-arka-plan-vektör-eller

Çağdaşlığın genel simgesi olan teknoloji ile bireyler ve toplumlar, ihtiyaçlarını daha kolay ve rahatça karşılamaktadırlar. Teknolojik gelişmelerini tamamlamış ve çağa uyum sağlamış toplumların yaşam ve kültür düzeylerinin yüksek olduğu gözlenmektedir. Birçok yenilikler gibi teknolojik yeniliklerin de öncelikle eğitim kurumlarına taşınarak aydın gençlerin yetişmesinde ışık tutması sağlanmalıdır. Geçen zaman içerisinde eğitim alanında kullanılan teknolojileri gelişimleri açısından bu şekilde sıralayabiliriz;

-Kara tahta,tebeşirden radyo,televizyon,videoya
-Kitap, defter,kalemden bilgisayara
-Film,resim,slayttan otomasyona
-Ağ sistemlerinden telekomünikasyona doğru.

Öğrenci sayısının hızla artması, öğretmen niteliğinin artması, bilgi miktarının hızla artması, eğitime olan talebin hızla artması ve bireysel öğretim gereksinimi çağdaş eğitim gereksinimlerindendir.

1980’li yılların başından itibaren etkin olarak kullanılmaya başlanılan eğitim teknolojilerinde “çağ atlandı” tabiri yerinde bir ifade olduğu kanısı hakimdir. Gelişen teknolojiyi verimli ve yerinde kullanabilmek için hedeflerin belirlenmesi gerekmektedir.

Bu hedefler:

-Öğrenme ve öğretme süreçlerini daha verimli bir sistem haline getirmek.
-Eğitim hizmetlerini büyük kitlelere kadar ulaştırmak.
-Bireysel eğitimin gerçekleşmesine olanak sağlamak.
-Eğitim ihtiyaçlarını ve olanaklarını tespit etmek.
-Eğitim kurumlarında uygulama alanları oluşturarak, öğretim programlarını sürekli hale getirmek.
-Çevre faktörlerinin olumsuzluklarını kaldırarak uygun hale getirmek ve kontrol etmek.
-Eğitim programlarını öğrenci yeteneklerine göre geliştirmek ve uyarlamak.

Bilgisayarların eğitime girmesi için üç nedenden bahsedilebilir. Bunlardan ilki, sosyal gerçekliktir. Sosyal gerçekliğe göre, öğrenciler, yeni teknolojilerle donanık bir topluma hazırlanmalılardır. İkincisi, mesleki gerçekliktir. Mesleki gerçekliğe göre, öğrenciler, teknolojiyi mesleklerinde profesyonelce kullanabilmelidirler. Üçüncüsü ise pedagojik gerçekliktir. Pedagojik gerçekliğe göre de bilgisayar, öğrenme-öğretme ortamını zenginleştirecektir.

Öğrencinin eğitimde değişen bir rolü vardır. Artık öğrenciler bilgiye gereksinim duyar ve aradığı bilgiye ulaşabilmektedirler ve ulaştıkları bilgiyi seçme, örgütleme ve kullanabilmektedirler. Problem çözebilmek, teknolojiyi etkili olarak kullanabilme, iletişim kurabilme ve grup çalışması yapabilmektedirler. Sadece öğrencinin değil, öğretmenin de değişen rolüne göz atmak gerekmektedir. Öğretmenler derslerinde teknolojiyi kullanabilme ve öğrencilerini teknoloji kullanmaya yöneltebilmektedirler. Öğretmenlerin öğrencilere, bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanma becerilerini kazandırmanın yanı sıra mesleki gelişim ve deneyim paylaşımı için meslektaşlarıyla iletişim kurmaları gerekmektedir.

Eğitimde bilgisayar uygulamaları üç gruba ayrılır. Bunlar;  öğretim aracı olarak kullanılan uygulamalar (alıştırma-uygulama-birebir öğretim-benzeşim-öğretici oyunlar- problem çözme) , yönetim uygulamaları (ofis otomasyonu-veri tabanı-tablolaştırma ve öğretimi destekleyici uygulamalardır (ofis uygulamaları-çizim programları-yazarlık uygulamaları). Eğitim araştırmalarında bilgisayar; literatür taramasında, araştırmanın tasarımının yapılması, verilerin hızlı ve doğru biçimde analiz edilmesi ile beraber ayrıca bulguların grafik ve tablo haline getirilmesi ve araştırma raporunun hazırlanmasında kullanılır.Eğitim Yönetiminde ise bilgisayar öğrenci kayıtlarının yapılması, ders dağıtım çizelgelerinin hazırlanması, sınavların düzenlenmesi, öğretmenler arasında görev dağılımının yapılması, ders planlarının hazırlanmasında kullanılır. Ayrıca,personel kayıtlarının tutulması ve düzenlenmesi  ile derslik ve laboratuarların düzenlenmesinde de kullanılır.

Rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinde bilgisayara baktığımızda ise, öğrencilerin kişisel bilgilerini içeren dosyaların tutulması, kişilik, tutum gibi konulardaki ölçme sonuçlarının değerlendirilmesi ve meslek seçimi ve yönlendirmelerde bilgi verilmesi gibi işlemler yapıldığını görüyoruz. Ölçme ve değerlendirmede bilgisayar  testlerin hazırlanması, uygulanması, değerlendirilmesi, sonuçlarla ilgili istatistiki bilgilerin çıkarılması ve soru bankaları oluşturulması gibi pek çok alanda kullanılır.

Kaynaklar: